dimecres, 24 de març del 2010

Referèndum

Tota política de base adquireix diferents formes segons la fase en la que es trobe.
Recorde les reflexions del company blogger Vicent respecte a la manifestació educativa del passat 1 de desembre, entorn als efectes -negatius- que podia tenir en les mobilitzacionsla desactivació del punt d'Educació per a la Ciutadania. Potser tenia raó en la seua argumentació, encara que jo afegiria alguns motius més dels que ell apuntava. Per exemple, el factor temps i el factor cansament.
Hi ha molts tipus d'acció política no convencional a banda de les manifestacions (que, de fet, ja van convertint-se en accions polítiques convencionals). Una d'elles, que a més suposa una gran novetat en l'àmbit educatiu, és la realització de referèndums. Supose que és una manera de continuar la feina tal i com prescrivia Vicent al final del seu post: "hem de seguir mobilitzant--nos més i més vegades, amb intensitat i imaginació".
A mi m'agrada molt la idea del referèndum. Sincerament, crec que apel·la al sentit més fidel de la democràcia i així ho hauria de transmetre la Plataforma per l'Ensenyament Públic. De moment, sembla que no ho estan fent malament, si a un diari com Las Provincias podem llegir un article tant positiu com aquest (en portada!): Las 13 claves del referéndum.


Les 13 claus del referèndum

- La pregunta que es llançarà als 'votants' de la comunitat educativa serà: creu necessari un canvi de la política educativa del Govern valencià i dels actuals responsables de la Conselleria d'Educació?".
- El 30 de març haurà assemblees comarcals per a coordinar el referèndum convocat per al 6 de maig.
- Entre les peticions a votar està el transport i menjador de bades, ordinadors portàtils, places públiques de 0 a 3 anys per a tot l'alumnat, o el cessament del control polític sobre la inspecció i persecució de càrrecs directius.

La Plataforma per l'*Ensenyament Públic ha convocat assemblees comarcals escolars, que reunirien a representants de professors, alumnes i pares a Alacant, València i Castelló, per al pròxim 30 de març a fi de concretar i informar del procediment a seguir per a realitzar el referèndum sobre la gestió de l'educació valenciana. La 'cita electoral', com es va avançar ahir, tindria lloc el 6 de maig.

Els punts o reivindicacions que es van a dur a consulta sota:

1.- Que tot l'alumnat estudie en instal·lacions dignes.
2.- Oferta de places públiques de 0 a 3 anys per a tot l'alumnat.
3.- Impuls de l'ensenyament en valencià i que s'introduisca amb eficàcia una tercera llengua.
4.- Que tots els centres docents tinguen plantilles de professorat adequades.
5.- Que es dote als centres d'Infantil i Primària de personal d'administració i serveis per a descarregar als equips directius de tasques administratives.
6.- Les noves tasques (proves d'homologació de llengua, proves de Graduat Escolar, etc) no suposen una sobrecàrrega per al professorat en detriment de les tasques docents.
7.- L'alumnat amb necessitats educatives especials tinga una atenció adequada i una distribució equilibrada en els centres sostinguts amb fons públics.
8.- Que s'implanten programes coherents i eficaços per a combatre el fracàs escolar.
9.- Que l'alumnat tinga ordinadors portàtils i accés a les noves tecnologies.
10.- Que s'impulse la gestió democràtica dels centres i cessament del control polític sobre la inspecció i persecució de càrrecs directius.
11.- Que el transport i el menjador escolar siguen gratuïts.
12.- Que incrementen els pressupostos educatius per a millorar la qualitat de l'ensenyament.
13.- Que la llibertat d'expressió siga un fet primordial.

I la pregunta que es llançarà als 'votants' de la comunitat educativa duu el següent enunciat: "Perquè tot això siga possible, creu necessari un canvi de la política educativa del Govern valencià i dels actuals responsables de la Conselleria d'Educació?".

Segons el responsable de la Plataforma, conten amb el recolzament de diversos partits polítics. Formen part de la Plataforma per l'Ensenyament Públic, a més de FAPA, els sindicats STEPV, CC.OO. i UGT, la Confederació de pares Gonzalo Anaya, Escola Valenciana -Federació d'Associacions per la Llengua, l'associació d'estudiants FAVAEM, el sindicat d'estudiants SEPC, CAVECOVA, la Permanent de directors (ADIDE) i la de directors de Primària i Secundària.

2 comentaris:

Jesús Párraga ha dit...

Ostres, Aurora, t'ho jure que no ho dic per provocar i que pense que el Font de Mora hauria d'anar-se'n a la Font de la Figuera o a Mora de Rubielos, però, com es podem plantejar unes preguntes així? Me'n recorde dels anys huitanta quan els militants del Partit Humanista es llançaven al damunt de tu preguntant: "¿Estás en contra de la guerra?, ¿estás a favor de la paz?" Qui, que no estiga mig tururú, pot dir que no està a favor de la pau i en contra de la guerra? Qui pot dir que no a la millora de la qualitat de l'ensenyament (que mai pot assolir un nivell òptim de qualitat)? La veritat és que en aquests tretze punts n'hi ha reivindicacions absolutament òbvies (que tots els xiquets tinguen bones instal.lacions educatives)i altres absolutament buïdes de contingut (què vol dir "programes coherents i eficaços"?, què vol dir que "la llibertat d'expressió siga un fet primordial"?) i pel que fa a descarregar el treball dels equips directius d'infantil i primària... millor em calle. Aquest tema em subleva. Si puc vèncer la gossera (estic una mica anèmic i astènic primaveral) intentarè fer una entrada sobre "El 'buenismo' como enfermedad infantil del progresismo educativo o como ser un maestro guay en cuatro patás bien pegás"
Salut, aurora.

aurora ha dit...

Bé, Jesús. El cert és que estic d'acord en les teues reflexions respecte a això de les preguntes que en teoria sols tenen una resposta correcta. Recorde una conferència de Rafael Reig al respecte on deia que ell considerava això com a "pensament únic". Fa poc vaig viure una situació que ho escenifica clarament. Tocaren a la meua porta dos tipos i un d'ells em soltà tot un rotllo sobre la pobresa en el Tercer Món per a acabar dient-me: "¿Verdad que quieres acabar con la pobreza en el mundo?" i poder vendre'm l'ONG per a la qual treballava. La meua resposta el va deixar K.O, però bé, això és una altra qüestió. Allò important és com es formula la pregunta.

Tanmateix, en aquest cas, no crec que siga equiparable. El fet en sí és fer un referèndum que qüestiona la nefasta política educativa del Consell (no sols del conseller) i en realitat, eixos tretze punts podrien resumir-se en un: Creu que el Consell hauria d'apostar de veritat per l'ensenyament públic? (O semblant) Perquè no oblidem que quan parlem de places públiques de 0 a 3 anys, instal·lacions adequades, etc, estem posicionant-nos clarament contra la privatització de l'educació que està duent el Govern valencià a terme des de fa anys.

Una altra qüestió és que hi haja una problemàtica de fons que tinga a veure més amb qüestions pedagògiques i socials, que no amb inversions.
D'altra banda, el que comentes de llibertat d'expressió i de fi de control polític crec que són qüestions conjunturals, donats els darrers esdeveniments: sanció al director d'un institut, canvis en el Consell Escolar Valencià, etc.

Salut, Jesús, espere el teu post.